Wat is de retroactieve investeringspremie voor zonnepanelen?
De premie is bedoeld voor eigenaars van zonnepanelen die het recht op de terugdraaiende teller verliezen bij de installatie van een digitale meter. De retroactieve investeringspremie is momenteel nog beschikbaar voor eigenaars van zonnepanelen die tussen 1 januari 2014 en 31 december 2020 werden geïnstalleerd.
Je kan de premie aanvragen ten laatste binnen de 6 maanden na de plaatsing van je digitale meter en niet later dan 31december 2025. De digitale meter moet op het moment van je aanvraag niet alleen geplaatst maar ook geregistreerd zijn bij Fluvius.
Wat is het premiebedrag?
Het premiebedrag is afhankelijk van de datum waarop je je zonnepanelen in gebruik nam, in combinatie met het jaar waarin je digitale meter geplaatst werd. Deze combinatie bepaalt of jouw installatie tot nu toe voldoende opbracht in verhouding tot je investering. Een overzicht vind je op: www.fluvius.be/nl/premies/retroactieve-investeringspremies/zonnepanelen
Hoe kan je de premie aanvragen?
- Surf naar www.fluvius.be
- Log in op "Mijn Flivius" via ItsMe of je identiteitskaart en pincode
- Klik op het icoontje van Premies – start nieuwe aanvraag
- Een volledig stappenplan kan je terugvinden via https://www.duurzaamwonen.be/nieuws/vraag-je-retroactieve-investeringspremie-voor-zonnepanelen-aan-v%C3%B3%C3%B3r-1-januari-2026
Extra tijd voor zonnepaneeleigenaars van wie plaatsing digitale meter vertraging oploopt door overmacht
In sommige gevallen loopt de plaatsing van de digitale meter door Fluvius vertraging op, omdat de aansluiting volledig moet vernieuwd worden, bijvoorbeeld omdat er asbest werd gebruikt of omdat de bekabeling moet worden vernieuwd. Voor deze saneringsdossiers kan de digitale meter nog geplaatst worden tot en met 31 maart 2026, met behoud van het recht op de retroactieve investeringspremie.
Ook in dit geval moet de aanvraag voor de premie uiterlijk op 31 december 2025 worden ingediend via het premieloket van Fluvius. In de loop van december ontvangen deze zonnepaneleneigenaars hierover een persoonlijk bericht van Fluvius met duidelijke uitleg over de aanvraagprocedure van de premie.
Voor klanten die de afspraak voor de digitale meter blijven uitstellen of de plaatsing weigeren, geldt deze uitzondering niet en ze verliezen dan het recht op de premie.
Meer info
Voor meer informatie of voor hulp bij het aanvragen van een premie, kan je contact opnemen met de infolijn van Fluvius: 078 35 35 34.
