Wat is een digipunt?
In een digipunt kan je gratis
- een computer met internet gebruiken
- op een vast moment met jouw digitale vragen terecht bij een digihelper
Wil je iets doen op je computer, smartphone of tablet maar weet je niet goed hoe? Zit je met een digitale vraag maar is er niemand in de buurt om te helpen? Ben je onzeker en wil je niets verkeerds doen met je toestel? In een digipunt is op een vast moment een digihelper aanwezig, een persoon die je gratis verder helpt met je digitale vragen. Kunnen we je niet onmiddellijk helpen? Dan gaan we samen op zoek naar een oplossing.
Waar en wanneer kan je terecht?
Digipunt 'VC De Kruierie'
Bevrijdingsstraat 1
014/74 40 50
Openingsuren | Digihelper aanwezig |
Maandag: 14u - 20u Dinsdag: 10u – 20u Woensdag: 10u – 20u Donderdag: 10u – 20u Vrijdag: 10u – 17u Zaterdag: 10u – 16u Zondag: Gesloten |
|
Digipunt 'Den Travoo'
Gasthuisstraat 67
014/74 43 43
Openingsuren | Digihelper aanwezig |
Maandag: 9u –16u Dinsdag: 9u – 18u Woensdag: 9u – 16u Donderdag: 9u –18u Vrijdag: 9u – 16u Zaterdag: Gesloten Zondag: Gesloten |
|
Met welke vragen kan je terecht?
- iets opzoeken op het internet
- een mail versturen, een bijlage toevoegen aan een mail
- het installeren van een app (itsme®, whatsapp, QR code scanner,…)
- informatie over hoe je apps of websites kan gebruiken
- een login of een veilig wachtwoord aanmaken
- online een afspraak maken
- phishing herkennen
- het zoeken naar een interessante opleiding rond computer, smartphone,…
- …
Je kan je eigen smartphone, computer of tablet meebrengen of een toestel van het digipunt gebruiken. Heb je hulp nodig bij zaken zoals het inloggen bij een overheidswebsite? Breng dan zeker je identiteitskaart en bijhorende pincode mee.
Waarom digipunten?
De digitale wereld verandert snel. Steeds meer dingen kunnen online gedaan worden, zoals bankzaken, afspraken maken, kinderopvang inschrijven, solliciteren en belastingaangiftes doen.
Sommige mensen vinden het gemakkelijk om online te werken, maar voor anderen is het moeilijk. Bijna de helft van alle Vlamingen heeft onvoldoende digitale kennis of vaardigheden. 1 op 10 gezinnen heeft thuis geen toegang tot internet.
Het is belangrijk dat iedereen toegang kan hebben tot de digitale wereld. Daarom slaan de gemeenten Balen, Dessel, Mol en Retie de handen in elkaar om digipunten op te richten. In deze digipunten kunnen mensen terecht voor hulp met digitale zaken, zoals het leren omgaan met een computer, het gebruik van internet en het doen van online aanvragen.