Aanpassing aanvraag DIFTAR-tegemoetkoming om medische redenen

dinsdag 21 januari 2025
Inwoners die recht hebben op een tegemoetkoming in de afvalkosten omwille van een chronische medische aandoening, moeten hun aanvraag voor die premie sinds 1 februari nog slechts één keer indienen. En dus niet meer elk jaar vernieuwen, zoals vroeger het geval was.

De gemeente Balen voorziet een tegemoetkoming in de afvalkosten van 35 euro voor personen die lijden aan incontinentie, een stoma hebben of aan thuisdialyse doen. Tot voor kort moest je hiervoor elk jaar een doktersattest binnenbrengen in het gemeentehuis.

Wie lijdt aan een chronische of blijvende aandoening, is sinds 1 februari niet meer verplicht om elk jaar een aanvraag in te dienen. Een eenmalige aanvraag is voortaan voldoende. Op 1 januari van het volgend kalenderjaar wordt telkens geëvalueerd of er je nog voldoet aan de voorwaarden.

Als de aandoening niet-chronisch of blijvend is, moet je wel nog steeds elk jaar je aanvraag voor een DIFTAR-tegemoetkoming doen. Je huisarts zal het aanvraagformulier dus wel nog jaarlijks moeten invullen.

De tegemoetkoming wordt rechtstreeks met je DIFTAR-factuur verrekend.

Aanvraagformulier

Let wel, de aanvraag (zowel de eenmalige als de jaarlijkse) moet gebeuren via het door je huisdokter ingevulde aanvraagformulier. Dat formulier kan je hieronder bij downloads vinden. Je kan het ook afhalen in het gemeentehuis of opvragen via milieudienst@balen.be. Gewone doktersbriefjes zijn niet meer toegelaten.

Nieuwsoverzicht
Diftar-premie om medische redenen

Contact

Milieudienst

(Dag van de Arbeid)
adres
Vredelaan 12490 Balen
tel.
014/74 40 90
e-mail
milieudienst@balen.be

Deel deze pagina

Naar top