De FOD Economie en de Economische inspectie zien een verdubbeling van het aantal fraudegevallen bij tickets op één jaar tijd. En vermoedelijk is dit nog maar een topje van de ijsberg, want niet iedereen doet aangifte.
Vooral festival- en concerttickets
Het gaat daarbij vooral over tickets voor (vaak uitverkochte) festivals en concerten, soms ook voor sportevenementen of pretparken. Valse of gekopieerde tickets worden vaak aangeboden op zoekertjessites en sociale media. Als je zulke tickets koopt, ontvang je ze waarschijnlijk nooit of zijn ze niet geldig.
Hoe lokken oplichters je naar valse tickets?
Oplichters gebruiken vaak tweedehandssites en sociale media om nepadvertenties te delen. Ze kunnen ook rechtstreeks contact met je opnemen als je op je sociale media een oproep voor tickets plaatst. Ze sturen je een bericht en tonen soms valse bewijsstukken om je vertrouwen te winnen, zoals foto's van de tickets of een kopie van hun identiteitskaart. Vervolgens vragen ze je om het verschuldigde bedrag over te maken of je ontvangt valse e-mails, die lijken op die van officiële verkoopsites, waarin je gevraagd wordt om te betalen. Zodra je hebt betaald, verdwijnt de oplichter met je geld en hoor je vaak nooit meer iets van hem.
Als je toch tickets ontvangt, dan zijn het mogelijk vervalsingen of kopieën die al werden gebruikt en waarmee je dus niet meer binnenraakt op het evenement. Je ontdekt dit pas ter plaatse wanneer je toegang wordt geweigerd!
Bij dit soort bedrog speelt de oplichter vaak in op de schaarste van tickets en je sterke verlangen om deel te nemen aan een (uitverkocht) evenement. Hierdoor trap je makkelijker in de val dan normaal.
Koop altijd tickets via de officiële weg
De gouden tip: koop tickets alleen via de officiële website van het evenement. Surf naar de officiële website van het festival, de concertzaal, de artiest, het pretpark, de voetbalclub,... Klik niet blindelings op de eerste website die in je zoekresultaten verschijnt en vermijd altijd sociale media en zoekertjessites.
Als het evenement uitverkocht is, ga dan na of de officiële organisator van het evenement geen eigen doorverkoopplatform voor tickets heeft. Dat is uw enige garantie op een correcte prijs en geldige tickets.
Wat moet je doen als je toch een vals ticket hebt gekocht?
• Betaalde je met een kredietkaart? Probeer dan om de transactie te betwisten via mijnkaart.be.
• Neem contact op met je bank zodat deze op de hoogte is van de frauduleuze bankrekening waarnaar je geld overmaakte.
• Als je slachtoffer bent geworden van frauduleuze reclame, meld dit dan aan het platform waarop je de reclame hebt gezien. Zo kunnen zij de advertentie verwijderen.
• Dien een klacht in bij de lokale politie.
• Meld de fraude via ConsumerConnect zodat de FOD Economie op de hoogte is. De Economische Inspectie kan dan beslissen om een onderzoek in te stellen. Dit garandeert niet dat je je geld terugkrijgt, maar zo help je wel te voorkomen dat anderen ook in de val lopen.
Wat als je een officieel ticket kocht, maar het wil eerlijk doorverkopen?
Ga steeds na of het platform waar je je ticket kocht, geen optie biedt om het ticket terug aan te bieden. Het kan zelfs dat de eventorganisator je verplicht om dat te doen en dat hij je verbiedt je ticket zelf te door te verkopen via de tweedehandsmarkt. Kijk dus goed naar de algemene voorwaarden. Anders kom je misschien zelf in de problemen en word je aanzien als fraudeur.
En wat met TicketSwap?
TicketSwap is volgens Test-Aankoop een vrij betrouwbaar platform voor tweedehandstickets, zeker als het gaat om 'SecureSwap'-tickets, waarbij het platform samenwerkt met de organisator van het evenement. Ingeval er geen andere officiële doorverkoopprocedure bestaat, is TicketSwap beter dan andere alternatieven, al zijn risicos nooit uitgesloten.
Hou er rekening mee dat de rol van TicketSwap vrij beperkt is en dat het vooral op de betrouwbaarheid van de verkoper aankomt. Als het misgaat, zal TicketSwap je normaal gezien proberen te helpen, maar niet terugbetalen.
(bron: FOD Economie en Test-Aankoop)