logo print  logo ocmw print

Gezondheidsgids, bewegen en sporten

Goede raad

Volg als volwassene één van de drie tips uit de laag lichaamsbeweging van de actieve voedingsdriehoek.
Ga voor het advies dat het best past bij jouw dagelijks leven:

  • Zet 10.000 stappen per dag. Ouder dan 65? Dan zijn 8.000 stappen voldoende. Jonger dan 18? Lees de aanbevelingen voor beweging op www.vigez.be.Beweeg elke dag minstens een half uur waarbij je dieper en sneller ademhaalt dan normaal, maar je nog een gesprek kan voeren.
    Je kan dit half uurtje ook opsplitsen in 2 keer 15 minuten of 3 keer 10 minuten.
  • Beweeg 3 dagen per week minstens 20 minuten waarbij je een stuk sneller ademhaalt dan normaal en goed zweet.

Lijkt geen van deze tips haalbaar voor jou?
Probeer langzaamaan meer te bewegen: in je vrije tijd, thuis, op weg naar het werk of de winkel…
Vraag raad aan je huisarts als je chronische gezondheidsproblemen hebt of als je de voorbije vijf jaar erg weinig hebt bewogen en ouder bent dan 35 jaar.

Ook lang stilzitten is niet goed voor je gezondheid.
Probeer niet te lang te zitten.
Je doorbreekt het zitten door na 30 minuten stilzitten even recht te staan.

Wil je sporten op een gezonde en veilige manier? Neem dan contact op met je huisarts.

Nuttige websites

In onze gemeente

Aanbod

Naar top