logo print  logo ocmw print

75-plussers waarderen telefoontjes van sociale dienst enorm

maandag 20 april 2020
Omdat onze 75-plussers tot de kwetsbaarste doelgroep behoren, belt de sociale dienst hen op om te kijken of alles oké is. Uit de reacties blijkt dat de senioren dit erg waarderen. De meesten trekken nog goed hun plan. In het begin hadden ze vooral nood aan informatie, nu is dat eerder een babbel.

In deze coronatijden behoren onze senioren tot de meest kwetsbare doelgroep. Daarom is een team maatschappelijk medewerkers van de sociale dienst van het ocmw sinds 24 maart bezig met alle 'oudere' senioren op te bellen. Zo kunnen ze polsen of deze senioren met bepaalde hulp- of zorgvragen zitten. De telefoonnummers werden opgezocht door collega’s van de gemeente in allerlei databanken.


Na 80-plussers, nu ook 75-plussers

De sociale dienst begon op 24 maart met de 940 Balense 80-plussers op te bellen met de vraag of alles oké is. Ze kregen er ondertussen 712 aan de lijn. Wie zonder telefoonnummer geregistreerd stond of na herhaaldelijke pogingen niet opnam, kreeg een brief in de bus. Sinds 9 april zijn de maatschappelijk werkers ook de senioren tussen 75 en 80 jaar aan het opbellen.


Gewaardeerde telefoontjes

Uit de reacties blijkt dat de senioren de telefoontjes van de sociale dienst enorm waarderen. Ze vinden het fijn dat er aan hen gedacht wordt en dat er moeite gedaan wordt om hen te helpen.

Enkele reacties van Balense 75-plussers:

  • “Fijn dat er aan me gedacht wordt. Vier maanden geleden overleed mijn vriendin en dat weegt nog zwaar. Het doet deugd hier over te kunnen babbelen.”
  • “Ik heb het moeilijk met alleen zijn nu ik mijn kinderen en kleinkinderen niet kan zien. Het is heel fijn om met iemand te kunnen praten.”


Nood aan info en babbel

In het begin was er bij de senioren veel nood aan informatie. Sinds begin april merken de maatschappelijk werkers dat de mensen intussen goed geïnformeerd zijn. Het accent ligt nu minder op informeren en meer op de sociale babbel. Mensen zijn blij dat ze nog eens met iemand kunnen praten. De gesprekjes duren vaak ook langer dan in het begin.


Hulp van (klein)kinderen, buren, familie,...

De meeste 75-plussers trekken nog goed hun plan en hebben mensen rond zich die hen zo goed als mogelijk bijstaan: kinderen, kleinkinderen, buren, familie,... Als het nodig is, ondernemen onze bellers of hun collega’s ook actie om de senioren verder te helpen: een poetsvrouw regelen omdat de vaste poetsvrouw niet meer komt, warme maaltijden aanvragen, regelmatig terugbellen, vragen rond bankzaken,...


BalenHelpt

Een aantal senioren vond ondertussen ook al de weg naar BalenHelpt, met of zonder de hulp van ons belteam. Op dat platform kan iedereen de hulp inroepen van een vrijwilliger om bijvoorbeeld boodschappen te doen, af en toe te telefoneren, een huisdier uit te laten,... Ook wie zelf hulp wil bieden als vrijwilliger, kan zich daar opgeven.

Enkele reacties van Balense 75-plussers:

  • “Ik heb intussen iemand uit de straat die zich als vrijwilliger heeft opgegeven.”
  • “De diepvries begint leeg te geraken dus de hulp van BalenHelpt om boodschappen te doen komt goed van pas.”


Nood aan luisterend oor?

Heb je zelf ook nood aan een luisterend oor, ongeacht je leeftijd? Dan kan je over alle kleine en grote zorgen 24u/24u bellen met Tele-Onthaal (gratis nummer 106). Kinderen en jongeren kunnen daarvoor terecht bij Awel (gratis nummer 102, elke dag tussen 16u en 22u). Wil je gewoon een babbeltje slaan via de telefoon? Vraag dit dan via BalenHelpt of 014/74 41 27 (op weekdagen tijdens kantooruren).

Nieuwsoverzicht
Telefoon

Contact

Sociale dienst (OCMW)

Open vandaag: 9u - 11u30
(enkel op afspraak)
adres
Veststraat 602490 Balen
tel.
014/82 98 48
e-mail
info@ocmwbalen.be
Naar top