Gemeente Balen Gemeente Balen

Nieuwe e-ID aanvragen bij verlies of diefstal

woensdag 04 juli 2018
Is je identiteitskaart verloren, gestolen of vernield? Dan moet je altijd een nieuw exemplaar aanvragen bij de dienst bevolking. De gemeenten zijn sinds 1 juni 2018 immers verplicht om iedere gestolen, vernielde of verloren e-ID meteen te annuleren en de elektronische functies ervan in te trekken.

Na verlies of diefstal van je identiteitskaart, doe je daarvan eerst zo snel mogelijk aangifte bij de Helpdesk DOC STOP (24/24 te bereiken via 00800/2123 2123 of +32 2 518 2123). Daarna vraag je een nieuw exemplaar aan bij de dienst bevolking op het gemeentehuis.

Geen zeven dagen tijd meer

Vroeger werd je identiteitskaart eerst gedurende zeven dagen geblokkeerd na een aangifte bij DOC STOP. Als je dan binnen de zeven dagen de kaart terugvond, kon die nog gedeblokkeerd worden.

Risico op fraude verminderen

Sinds 1 juni 2018 is deze tijdelijke blokkering niet meer mogelijk en moet je altijd een nieuw exemplaar aanvragen. Dat moet het risico op misbruik en fraude verminderen. Met een elektronische identiteitskaart kan je immers toegang krijgen tot persoonlijke informatie (belastingen, pensioenen,...), kan je aankopen doen op internet, auto's huren, leningen aangaan,... Weliswaar meestal in combinatie met je pincode, dus spring hier ook zorgvuldig mee om: bewaar je pincode dus niet samen met je e-ID. 

Nieuwsoverzicht
DOC STOP

Contact

Dienst bevolking

adres
Vredelaan 12490 Balen
tel.
014/74 40 00
e-mail
bevolking@balen.be