Gemeente Balen Gemeente Balen

Nieuwe e-ID aanvragen bij verlies of diefstal

donderdag 09 augustus 2018
Is je identiteitskaart verloren, gestolen of vernield? Dan moet je altijd een nieuw exemplaar aanvragen bij de dienst bevolking. De gemeenten zijn sinds 1 juni 2018 immers verplicht om iedere gestolen, vernielde of verloren e-ID meteen te annuleren en de elektronische functies ervan in te trekken.

Na verlies of diefstal van je identiteitskaart, doe je daarvan eerst zo snel mogelijk aangifte bij de Helpdesk DOC STOP (24/24 te bereiken via 00800/2123 2123 of +32 2 518 2123). Daarna vraag je zo snel mogelijk een nieuw exemplaar aan bij de dienst bevolking op het gemeentehuis waar je ingeschreven bent.

Geen zeven dagen tijd meer

Vroeger werd je identiteitskaart eerst gedurende zeven dagen geblokkeerd na een aangifte bij DOC STOP. Als je dan binnen de zeven dagen de kaart terugvond, kon die nog gedeblokkeerd worden.

Risico op fraude verminderen

Sinds 1 juni 2018 is deze tijdelijke blokkering niet meer mogelijk en moet je altijd een nieuw exemplaar aanvragen. Dat moet het risico op misbruik en fraude verminderen. Met een elektronische identiteitskaart kan je immers toegang krijgen tot persoonlijke informatie (belastingen, pensioenen,...), kan je aankopen doen op internet, auto's huren, leningen aangaan,... Weliswaar meestal in combinatie met je pincode, dus spring hier ook zorgvuldig mee om: bewaar je pincode dus niet samen met je e-ID. 

Aangifte in eigen woonplaats

De aangifte van verlies/diefstal van je identiteitskaart doe je zo snel mogelijk op het gemeentehuis waar je ingeschreven bent (met een recente pasfoto). Je krijgt dan een attest van verlies of diefstal. Alleen buiten de openingsuren van het gemeentehuis kan je hiervoor nog terecht bij de politie. Als je op verplaatsing bent, doe je de aangifte bij de lokale overheid of politie.

Nieuwsoverzicht
DOC STOP

Contact

Dienst bevolking

Open vandaag: 9u - 12u en van 13u30 - 15u30
adres
Vredelaan 12490 Balen
tel.
014/74 40 00
e-mail
bevolking@balen.be