Attesten en aktes die je via het digitaal loket kan aanvragen:
• attest van Belgische nationaliteit (en verblijf), gezinssamenstelling, hoofdverblijfplaats (met historiek), leven, verblijfplaats (met oog op huwelijk), wettelijke samenwoning
• akte van adoptie, Belgische nationaliteit, echtscheiding, erkenning van kind voor/na de geboorte, geboorte, geslachtsverandering, huwelijk, levenloos geboren kind, naamkeuze, (voor)naamwijziging, overlijden, verklaring gerechtelijke afwezigheid
• uittreksel strafregister (het vroegere goed gedrag en zeden) en bevolkingsregister
Met je e-ID of itsme
Als je een beetje handig bent met een computer of smartphone, kan je voortaan zeer makkelijk je attesten aanvragen via het digitaal loket. Inloggen kan met je e-ID en kaartlezer of met itsme. Sommige digitaal ondertekende documenten ontvang je daarna rechtstreeks in je mailbox. Op andere is het mogelijk nog even wachten omdat een medewerker van de dienst burgerzaken hiervoor nog een actie moet ondernemen.
Op deze manier bespaart het je tijd: je moet niet meer naar het gemeentehuis gaan. Het is ook veilig, want op deze manier zijn er ook minder mensen tegelijk in het gemeentehuis. In tijden van corona is dat handig meegenomen, zowel voor de digitale aanvragers als voor diegene die nog wel op het gemeentehuis moeten zijn. Vraag je het voor iemand anders, dan zal de dienst burgerzaken je eerst contacteren om na te gaan of je daar recht toe hebt.
Dit digitaal loket is een aanvulling op de bestaande dienstverlening die nog altijd dezelfde blijft. Dit digitaal loket stond al een tijdje gepland, maar door de coronacrisis werd dit versneld ingevoerd.